oiklogosmall.jpg (6931 bytes)


2. Ποιες είναι οι διαδικασίες και οι κανόνες διεξαγωγής συναλλαγών στο ΧΠΑ

Με την αποδοχή ενός νέου μέλους στο ΧΠΑ, είτε ως απλού μέλους είτε ως ειδικού διαπραγματευτή, δημιουργούνται οι προϋποθέσεις πρόσβασης του μελους στην ηλεκτρονική εφαρμογή συναλλαγών Click. Έχει προηγηθεί λεπτομερής εκπαίδευση βασιζόμενη στον τρόπο λειτουργίας του συστήματος, τόσο στο πλαίσιο της δομημένης εκπαίδευσης που οδηγεί στην πιστοποίηση για ειδικό διαπραγματευτή/ διαπραγματευτή όσο και στη συνέχεια, προς τα στελέχη των μελών, όπου χρειάζεται.

Oι καθημερινές διαδικασίες συναλλαγών μπορούν να διακριθούν σε τρεις κατηγορίες:

Α. Πριν από την ημερήσια συνεδρίαση.
α)Τακτοποίηση και διευθέτηση των προβλήμάτων των μελών πριν από την έναρξη της κανονικής διαδικασίας συναλλαγών.
β)Διατήρηση ημερολογίου με τις ημερομηνίες λήξης σειράς παραγώγων προϊόντων.
γ)Έγκαιρη ενημέρωση για τα σημαντικά στατιστικά στοιχεία που πρόκειται να ανακοινωθούν και ενδεχομένως να επηρεάσουν την αγορά.
δ)Στενή συνεργασία με το Τμήμα Εκκαθάρισης της ΕΤΕΣΕΠ για την εκπλήρωση των στόχων της Διεύθυνσης Διεξαγωγής Συναλλαγών. Κατά την διάρκεια της περιόδου πριν από τη συνεδρίαση, διοχετεύονται προς το Τμήμα Υποστήριξης της Διεξαγωγής Συναλλαγών τα απαραίτητα στοιχεία - αναφορές για την ειδική παρακολούθηση των μελών με μεγάλες θέσεις, με ζημιογόνες θέσεις, κτλ.
ε)Έλεγχος για νέα/ειδήσεις, που αφορούν προσωρινές διακοπές συναλλαγών τίτλων ή προϊόντων και για άλλες ειδήσεις που επηρεάζουν την αγορά.
στ)Εισαγωγή νέας σειράς και λήξης σειράς παραγώγων προϊόντων, όπως αυτό θεωρείται αναγκαίο.

Β. Κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης(ώρες συναλλαγών).
α)
Υποχρέωση παροχής τιμών από τον ειδικό διαπραγματευτή με το άνοιγμα της αγοράς και μόνο (δεν υπάρχει Pre-opening period, όπως στο ΧΑΑ).
β)Έλεγχος των τιμών, ώστε να εξακριβώνεται ότι τα μέλη παρέχουν τιμές στα όρια που ορίζονται στις προδιαγραφες των συμβολαίων.
γ)Έλεγχος του μεγέθους των συναλλαγών για τις οποίες τα μέλη παρέχουν τιμές.
δ)Τήρηση αρχείου με τις παραλείψεις ή παραβάσεις των μελών του ΧΠΑ.
ε)Διατήρηση ημερολογίου συναλλαγών και ημερολογίου λαθών των μελών του ΧΠΑ.
στ)Παροχή πληροφοριών στα μέλη μέσω του συστήματος αποστολής μηνυμάτων.
ς)Συνεχής παροχή υποστήριξης και βοήθειας στα μέλη όταν το σύστημα είναι εκτός λειτουργίας (Τμήμα παροχής βοήθειας).
η)Συλλογή πληροφοριών (front month, αλλαγή στη σύνθεση του δείκτη) από διάφορες πηγές και διοχέτευσή τους προς τα μέλη.
θ)Ακυρώσεις συναλλαγών κατόπιν αιτήσεων των μελών. Oι ακυρώσεις γίνονται δεκτές μόνο υπό προϋποθέσεις που ορίζονται στη νομοθεσία.
ια)Oρισμός παραμέτρων για θέσπιση μηχανισμών, όπως περιορισμοί τιμών, συντονισμός της παύσεως διαπραγμάτευσης συμβολαίων, για την ελαχιστοποίηση των κινδύνων σε περιόδους χρηματοοικονομικών κρίσεων (Circuit breakers) για διαφορετικά συμβόλαια.
ια) Λήψη απόφασης και ανακοίνωση εφαρμογής συνθηκών «γρήγορης αγοράς», που συνεπάγεται αναστολή των υποχρεώσεων των ειδικών διαπραγματευτών. Oρισμός περιόδου αναστολής.
ιβ)Προσωρινές διακοπές συναλλαγών και πότε αυτές τίθενται σε λειτουργία.
ιγ)Κατά τη διάρκεια έναρξης διαδικασίας αθέτησης υποχρέωσης, το τμήμα υποστήριξης της διεξαγωγής πρέπει να ενημερώνεται για όλες τις συναλλαγές που πρέπει να εκπληρώσει εκ μερους της ΕΤΕΣΕΠ, λόγω παραβίασης καθήκοντος κάποιων μελών.

Γ. Μετά το τέλος της συνεδρίασης.

α)Δημιουργία νέας σειράς προϊόντων.
β) Συμπλήρωση αρχείου ακυρώσεως συναλλαγών, σε συνεργασία με το Τμήμα Παρακολούθησης Διεξαγωγής Συναλλαγών, για πιθανή επίλυση εκκρεμοτήτων.
γ)Παροχή πληροφοριών μέσω του συστηματος αποστολής μηνυμάτων στα μέλη για τυχόν αλλαγές της σύνθεσης του δείκτη, weightings, delivarables, και άλλα.

Επιστροφή